18 mai 2020

O viaţă şi încă o zi ( Volumul 2) - Alexandru-Mihai Gulie


SPOILER ALERT:
Abia acum am realizat că suntem, într-adevăr, doi proşti... Doi oameni proşti, ce aşteptau momentul potrivit. Încă nu ne învăţase nimeni că nu există. Încă nu ştiam.
O poveste despre dragostea adevărată... o poveste despre suferința adâncă... o poveste despre regăsire... o poveste despre bucuria de a dărui... asta vei găsi atunci când vei deschide acest volum. Viețile, trăirile, dezamăgirile și iubirile unor oameni sunt prinse între aceste pagini, iar lumea lor poate deveni a ta pentru câteva ore de lectură.

Îți promit o călătorie fără ocolișuri. Cu ochii minții vei vedea Alabama sub năduful zilelor de vară. Vei vedea Soarele cum alunecă sub orizont și pe măsură ce totul se întunecă în jur, iar noaptea cuprinde ținutul Marengo, cele câteva văpăi de lumină ale caselor de pe acolo se vor confunda, pe aceeași pânză de negură, cu stelele de pe cer. Peste câmpurile întinse și plantațiile cu tutun, un licăr de lumină, firav și tremurând, va răsări mereu, din dreptul casei Fontenot. Acolo, sub cerul unei seri de vară, îl vei cunoaște pe Jude și tot acolo o vei întâlni pe Savannah.

Le vei afla povestea și îți promit că va rămâne în sufletul tău, mult timp după ce vei fi terminat de citit această carte.

O carte inclusă în categoria de cărți de dragoste, dar cu adevărat o poveste care te face să te gândești la propriile alegeri din viață (și să îți găsești curajul de a fi tu), care te provoacă să iubești la orice vârstă, să îți asumi riscuri, să fii nostalgic, să simți că tu ești protagonistul cu fiecare pagină dată și cu fiecare fir epic care este țesut în fața ochilor tăi.

"Oare cum îți poți face inima să bată mai încet? Cum oare să-mi opresc sângele să-mi năvălească obrajii și să-mi pulseze frenetic în vene? Cum poate cineva, vreodată, să întrebe “oare o mai iubesc?”, când stă față în față cu acea persoană. Cum, când e atât de clar? Trebuie să știi din prima clipă, căci altfel, oricât te-ai minți, iubirea nu există. Îmi doresc ca nici eu să nu simt asta acum, dar este atât de clar... Cum îmi pot opri eu ochii s-o admire lacom?"
Alexandru-Mihai Gulie scrie pentru suflet. Deşi prefer primul volum în detrimetrul celui de al doilea, nu pot să spun că nu m-a atins la inimă. La început, totuşi, povestea de dragoste m-a lăsat rece, dar am fost intrigată de misterul ce se construia în jurul personajului principal Jude Fontenot şi data de 18 iulie 1984. Din start mi-am făcut tot felul de ipoteze, încercând să înţeleg ce ar fi putut face atât de grav încât unii oameni să se întoarcă împotriva lui, dar atât de bun încât alţii să îl ridice în slăvi. Iar dacă încă nu aţi citit volumul 1, găsiţi recenzia AICI. Cele două se pot citi şi ca standalone.

Şi de această dată povestea este împletită între trecut şi prezent, între doi îndrăgostiţi care trebuie să îşi regăsească drumul unul spre altul şi un bărbat bogat care doreşte să dezgroape trecutul pentru a-şi aminti ce contează cu adevărat.

Voi începe cu relaţia dintre Jude şi Savannah. Doi tineri care se iubesc nebuneşte, dar care se lasă pradă presiunii impuse de societate şi de obligaţii. Jude Fontenot este un băiat sensibil şi sufletist, dar care nu realizează că de fapt calităţile sale îl împiedică să fie cu adevărat fericit. După ce o goneşte pe Savannah, pretinzând că visul lui este de a rămâne în micul orăşel Nanaftalia împreună cu bunicul său, acesta intră într-o depresie severă care se adânceşte după moartea lui Atticus. Nu pot spune că a fost genul de personaj care mă dă pe spate, însă am simţit o conexiune puternică. Cred că toţi avem puţin din Jude în noi. Vrem ca oamenii din jurul nostru să fie bine, fericiţi, chiar dacă acest lucru înseamnă să ne vindem sufletul. Însă nu realizăm că trebuie să ne punem pe primul loc din când în când, pentru că nu putem să îi facem fericiţi pe toţi. Oamenii mereu caută motive de suferinţă, iar acest lucru nu ar trebui să ne influenţeze deciziile.

Momentul nostru potrivit. O minciună!, pentru că aşa ceva nu există. Există,cred, prea devreme şi există,poate, prea târziu. Şi mai există momentul în care tot ceea ce ai nevoie este un umăr pe care să plângi şi de cineva care să te asculte - undeva după prea devreme şi până a nu fi prea târziu.

De mică, Savannah şi-a dorit să scape de orăşelul care îi limita posibilităţile, aşa că ajunge în New York unde îşi face o carieră. După patru ani de la plecarea sa primeşte o scrisoare de la Atticus şi este mai hotărâta ca niciodată să îl înfrunte pe Jude şi să îi mărturisească sentimentele care aşteaptă să iasă la suprafaţă. Am fost puţin plictisită de faptul că mai toată cartea au vrut să îşi împărtăşească sentimentele, dar mereu apărea ceva, în ideea că aş fi avut nevoie de o conexiune mai puternică între ei.

Pe lângă toate aceste întâmplări din trecut, avem şi o perspectivă din prezent. Madison Leigh a scris cu ani în urmă un articol despre Jude, unul care se pare că a schimbat multe vieţi. De aceea este contactată de Daniel Huxley, un bărbat bogat, dar modest, care vrea să afle mai multe despre viaţa familiei Fontenot. Mi-a plăcut cum povestea s-a articulat în aceste părţi, conturând un mister. Când citeşti această carte nu poţi să te abţii din a-ţi face teorii, iar eu una am fost mai mult decât bucuroasă să rezolv enigma.

Ştiam că nu voi mai iubi pe altcineva în viaţa asta. Şi indiferent cât timp ar trebui să treacă până am s-o revăd, dragostea mea pentru ea nu va pieri. A fost prima şi va fi ultima.

În ceea ce priveşte concluzia, pot spune că mesajul m-a uns pe suflet. Ca de altfel şi personajele secundare ca Robert sau Caroline, care au dat viaţă întregii poveşti şi au adăugat un strop de amuzament. Jude ne învaţă cum să ne punem pe primul loc, deoarece noi suntem singurii care ştim ce vrem. Şi deşi unii oameni nu vor accepta, ce contează cât timp noi suntem împăcaţi că am luat decizia corectă? O viaţă şi încă o zi este o poveste sfâşietoare, care  te atinge pe inimă şi îţi deschide ochii. Este uşor de citit şi este uimitor cum doar câteva cuvinte te pot emoţiona atât de tare.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu